5 клас – українська мова


Тема. Відмінність між прямою і непрямою мовою



Пряма мова
Непряма мова
Пряма мова – чужа мова, передана від її автора з точним відтворенням змісту, форми та інтонації висловлювання.
Речення з прямою мовою складається з двох частин: прямої мови і слів автора.
Слова, що вказують, кому належить пряма мова, називаються словами автора.
Пряма мова береться в лапки. Причому в лапки беруться також знак питання, знак оклику і три крапки. Крапка і кома виноситься за лапки: «Візьми до уваги, Санчо,— сказав Дон Кіхот,— що є два роди краси: краса духовна і краса тілесна».

Непряма мова передає лише зміст чужого мовлення.
У непрямій мові опускають вигуки, повторення, іноді — вставні слова, частки, а звертання або опускають, або роблять підметами чи додатками: «Ні,— усміхнулася бабуся,— вона [Олена] ніскілечки не постаріла, залишилася, як і тоді, молодою. (С. Носань) — Бабуся усміхнулася й заперечила, що Олена ніскілечки не постаріла, а залишилася, як і тоді, молодою».
В непрямій мові змінюють особу займенників і дієслів відповідно до особи, від мені якої тепер передається чужа мова.
Після непрямого запитання знак питання не ставиться.
Оскільки непряма мова більш нейтральна за емоційним забарвленням, ніж пряма, то вона частіше вживається в науковому, публіцистичному та офіційно-діловому стилях мовлення.


Речення з непрямою мовою — це складне речення: при заміні прямої мови непрямою слова автора стають головним реченням, а пряма мова — підрядним (Пор.: Всякий, хто гляне, скаже, що Дніпро чудовий — Всякий, хто гляне, скаже: «Дніпро чудовий!»). Підрядне речення, що передає чуже мовлення, поєднується з головним за допомогою підрядних сполучників і сполучних слів що, щоб, чи, наче, якийколи та ін. При цьому непряма мова завжди стоїть після слів автора. 

Завдання 1. Опрацюйте § 63, виконайте вправу 492.

Завдання 2.  Перебудуйте речення з прямою мовою у складні.
ЗРАЗОК.  «Дідусю, відпочиньте вже»,  – сказав Андрійко.  - Андрійко сказав дідусеві, щоб той відпочив.
1. Я запитала сестру: «Ти вивчила вірш?»
2. Мама попросила Оксанку: «Полий квіти».
3. «Ти бачила виставу “Наталка Полтавка”?» — запитала Марина подругу.
4. Декарт писав: «Читання книги — це ніби розмова з найкращими людьми минулих віків».

Завдання 3. Складіть схеми речень із прямою мовою.
1. «Ті школярі,— писав В. О. Сухомлинський, — які нічого, крім підручників, не читають, дуже поверхово оволодівають знаннями».  2. Прощаючись він сказав: «Я хочу, щоб ви добре вчились, друзі». «Завдання буде виконано»,— рішуче вимовив Павлик. 3.  «Чи не час нам в дорогу?» — спитала Соломія.


Комментарии

Популярные сообщения из этого блога