5 клас – українська література
Тема. М. Рильський. Основні відомості про поета. Краса рідної природи й
відтворення її поетом засобами поетичної мови. «Дощ»
Максим
Рильський (1895-1964) —
один з найвідоміших поетів України XX ст. Його ім'я утвердилось у свідомості
багатьох поколінь як ім'я поета-класика, тобто творця таких цінностей, які не
втрачають свого значення з часом, зі зміною епох. Справді, все плинне, але
вічним є правда, любов і краса, що стали духовною основою творчості Рильського.
Хоч народився майбутній письменник у
Києві, проте з теплотою й ніжністю все життя згадував село Романівну на
Київщині (тепер Житомирської обл.), де промайнуло його дитинство. Його батько
Тадей Рильський був відомим українським вченим-етнографом. Мати поета — проста
селянка. Одного з трьох своїх синів батько назвав Максимом на честь улюбленого
народного героя Максима Залізняка.
Ази читання й письма давав хлопчикові
батько. Він учив його з українських книжок. А ще любив читати дітям вголос
Шевченка, Міцкевича, Пушкіна. Батько вчив любити не лише книжки, а й природу,
людей, світ.
Селяни любили Тадея Рильського. У
Романівці він заснував школу для сільських дітей і сам був її викладачем майже
двадцять років. Для дорослих запровадив вечірнє навчання. Коли помер Тадей
Розеславович, селяни дві доби не відходили від домовини. А в день похорону
трун}' вкрили червоною китайкою і супроводжували її аж до мужицького цвинтаря,
де він хотів бути похованим. Біля труни Максим пообіцяв бути таким, як його
батько. „Гордість наповнює серце при думці, що я син того Тадея”, — напише
пізніше поет в одному з листів.
На все життя запам'ятав малий Максим науку
матері, на плечі якої лягло виховання дітей. „Коли хочеш зробити зле, поміркуй
як слід, а тоді не роби. Коли ж задумав добре, не вагайся. Ніколи не чини вдень
такого, що заважало б спати вночі”, — часто повторювала вона синам.
Найбільшим захопленням майбутнього поета
було читання. Хлопчик перечитав усе з батькової бібліотеки, що привертало його
увагу. Після довгих „сімейних нарад” Максим вступає відразу у З клас київської
гімназії.
Писати вірші Максим Рильський почав дуже
рано. Перший вірш під назвою „Прошак” був написаний ним у семирічному віці.
Ішов прошак обідраний,
Од всіх людей обижений,
Шкода мені прошака,
Що у нього гірка доля така.
Але я проти Бога не йду,
А за старця
Молюсь і ввечері і вранці.
Віршик простий, наївний, але з
нього видно, яким зростав майбутній поет. Ці незграбні рядки сповнені
співчутливості, доброти і людяності.
„А там уже пішло й пішло, — писав Максим
Тадейович в автобіографії. — І „поеми”, і „драми”, і „трактати”... Так і
залишився я людиною, що не може байдужно дивитись на білий, несписаний
папір...”. Перша книга віршів „На білих островах” (1910) вийшла в світ, коли її
авторові було лише 15 років. Успішно закінчивши класичну гімназію, вступив на
медичний факультет Київського університету, згодом перейшов на
історико-філологічний. Але закінчити навчання йому не довелося через бурхливі
події 20-х років минулого століття.
У творчості поета знайшлося місце і для
дітей. Він понад 10 років працював у школі. Діти любили його. Був депутатом Верховної
Ради, очолював Спілку письменників України, керував Інститутом
мистецтвознавства, фольклору та етнографії, що нині має його ім'я. Однак
основною справою свого життя вважав літературу — поезію і перекладацьку роботу.
Йому добре працювалося в товаристві замріяних дерев, тому, мабуть, Максим
Тадейович переніс своє помешкання під шати Голосіївського лісу на околиці
Києва, де й відійшов у вічність.
Максим Тадейович Рильський прожив у
літературі довге життя — понад півстоліття і залишив після себе велику
літературну спадщину. Поет-інтелектуал, учений, перекладач, прекрасний знавець
слов'янських літератур, Рильський був людиною чесного серця, чистих помислів і
незвичайної доброти. Молодші літератори, яких поет охоче гуртував навколо себе,
називали його Вчителем, Батьком.
Завдання. Виразно читати поезію «Дощ» (ст. 212-213), вміти аналізувати. Дати
відповіді на питання:
— Про що розповідається в поезії?
—
Які почуття, настрій викликав твір?
— Чому автор називає дощ
„благодатним”?
— Доберіть з поезії слова, які
характеризують дощ, землю як живі істоти.
— Які художні засоби використав
поет для розкриття теми?
— Яким буває дощ у природі? Чи
завжди він є вчасним?
— Про який дощ ідеться в
поезії? Це необхідність чи випадковість? Свою думку вмотивуйте.
— Яка головна думка вірша?
— Яким, на вашу думку, є літній
дощ? Він танцює, бешкетує... Продовжте цей ряд. Які ми добирали
художні засоби?
Комментарии
Отправить комментарий