6 клас – українська мова
Тема. Займенник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль
·
Займенник, як частина мови
- указує на предмет, його кількість, але не називає їх
- відповідає на питання хто? що? який?
скільки?
- змінюється за відмінками або за відмінками, числами
і родами
- у реченні виконує роль підмета, означення, додатка
та інших членів речення
Залежно від слів, з якими займенники
співвідносні, вони можуть виконувати в реченні роль підмета, присудка,
другорядного члена речення.
Підмет — Хто пізно встає, тому хліба не стає. Скільки
голів, стільки й умів. Він для мене ні грім, ні туча.
Додаток — Що собі не мило, й людям не зич. Я принесу тобі свою надію, а подарую смуток і
біду.
Означення — У всякім подвір’ї своє пірця. Вашими устами та
мед пити.
Присудок — Як ти за людей, так і люди за тебе.
Існує 9 розрядів займенників: особові,
зворотні, присвійні, питальні, відносні, вказівні, означальні, заперечні та
неозначені
ЗАВДАННЯ
1. Опрацюйте матеріал підручника на ст. 190 - 191 (§ 59), виконайте вправу
504.
2. Подані займенники записати у
три колонки: 1) що відповідають на запитання хто? що?; 2) що відповідають на
запитання який? чий?; 3) що відповідають на запитання скільки?
Абищо, усякий, ваш, ми, стільки, дехто, котрий, скільки, вони, той, хто, будь-який, їхній, свій, ніщо, такий, деякий, воно, дещо.
Абищо, усякий, ваш, ми, стільки, дехто, котрий, скільки, вони, той, хто, будь-який, їхній, свій, ніщо, такий, деякий, воно, дещо.
3.Відновити текст, уставивши
на місці крапок потрібні за змістом займенники у відповідній відмінковій формі
(див. довідку).
1) Змалку … дідуся … сильно любив.
2) … ніколи не гримав на …, давав …, дітям, шоколадки, коли … провідували … .
3) Це……першим заохотив читати по-українському — і … почав читати масу дитячої літератури з України.
4) Потім навернув на писання — спочатку щоденника, а там і … оповідань (Ю. Ткач).
1) Змалку … дідуся … сильно любив.
2) … ніколи не гримав на …, давав …, дітям, шоколадки, коли … провідували … .
3) Це……першим заохотив читати по-українському — і … почав читати масу дитячої літератури з України.
4) Потім навернув на писання — спочатку щоденника, а там і … оповідань (Ю. Ткач).
Довідка:
1) свій (у формі родового відмінка), я (у формі називного відмінка);
2) він (у формі називного відмінка), я (у формі знахідного відмінка), ми (у формі давального відмінка), ми (у формі називного відмінка), він (у формі родового відмінка);
3) він (у формі називного відмінка), я (у формі знахідного відмінка), я (у формі називного відмінка); 4) усякий (у формі родового відмінка).
Комментарии
Отправить комментарий