8 клас - українська література
Тема. Володимир Дрозд. "Білий кінь Шептало".
ДРОЗД ВОЛОДИМИР ГРИГОРОВИЧ (25 липня
1939 — 23 жовтня 2003)
Поет
народився в с. Петрушині на Чернігівщині в родині хліборобів. «Дитинство моє
було сумне»,— згадує ранні свої роки (була в ньому війна і рано померла мама).
Юність — це праця газетяра і багато книжок. Заочно закінчив Київський держаний
університет ім. Т. Г. Шевченка. Потому працював редактором у видавництві,
був і головним редактором — очолював журнал «Київ». Як прозаїк В. Дрозд
заявив про себе на початку 60-х років збіркою оповідань «Люблю сині зорі»
(1962). Це був двадцятирічний юнак, автор першої книжки новел і оповідань.
Друга збірка друком не вийшла — вона не сподобалася офіційним рецензентам.
«Грізний окрик» мало й оповідання «Білий кінь Шептало», вперше надруковане в
1965 р., 1967 р. з’явилося його продовження — «Кінь Шептало на молочарні». Нині
ці твори перекладені десятками мов світу...І вони найконденсованіше, в
оригінальній алегоричній формі представляють стан людини не лише в тогочасному
радянському суспільстві, а й порушують важливу проблему особистості в
будь-якому суспільстві, проблему її внутрішнього роздвоєння. В чималому
творчому доробку прозаїка вирізняються химерна повість «Ирій», романи
«Катастрофа», «Самотній вовк» («Вовкулака»), «Спектакль», «Балада про
Сластьона», «Листя землі», «Повість-шоу», «Музей живого письменника, або Моя дорога
в ринок» іронічно-журливо відтворює непросту атмосферу усього свого (і
своїх сучасників) попереднього творчого життя. Дрозд був членом спілки
письменників.
Майбутній
письменник — син колгоспника з глухого поліського села відразу після школи став
журналістом у районній газеті, закінчив університет, доріс до відомого
столичного митця слова. Герої В. Дрозда — уродженці затурканого й безправного
колгоспного світу, мріючи вирватись із нього, вступити у світ феодальний,
зважали передовсім на його речові знаки, як віхи сходження вгору,— маслини,
галіфе, портфель, шапку, чоботи, машину, імпортний одяг. Безпосередньо приймали
і «моральні закони» світу номенклатури: вчились уміло брехати, знали, як і про
що треба писати, щоб бути опублікованими, тощо. Для цього мусили зрікатися себе
вчорашнього, справжнього, що й породжувало трагедію роздвоєння душі, а відтак —
отруєння її лицемірством, брехнею, вдаваними пристрастями.
В. Дрозд
ставить у своїй прозі проблему екології душі, часто занедбаної до такої межі,
коли вона вже не здатна самоочиститися. Герої письменника самостійно грають як
актори, світ для них — сцена в театрі — низ і верх, чи плантація буряків
поблизу рідного села, і життя їхнє — спектакль, де і смерть — лише
перевдягнення за кулісами життєвого театру. Власне такою і є концепція життя в
прозі В. Дрозда — безконечний спектакль, містерія життя людства, згідно із
релігійними уявленнями: невинність, гріхопадіння, праця в поті чола, борсання
серед дрібниць, плутанина ідей, бажань і — страшний суд і каяття, і спокута.
За словами
Володимира Григоровича, його «завжди цікавило, що сказати, а не як сказати»,
«стиль, форма — похідне, а головне для нього в літературному творі «не
література тура, а душа». Власне, людська душа, стан душі сучасної людини, саме
трагедія деформації, роздвоєння душі радянського українця, найчастіше, як сам
автор, інтелігента в першому поколінні, хворобливого розщеплення її в умовах
хворого суспільства, а також її екологія, порятунок душі і є основним предметом
дослідження, головним героєм прози В. Дрозда.
Володимир
Григорович — Лауреат премії імені А. Головка, Державної премії України імені Т.
Г. Шевченка, міжнародної премії Фундації Антоновичів (США).
«Білий
кінь Шептало» – одне з ранніх оповідань митця,
написане в ті роки, коли після епохи жорстокої цензури література як один з
видів мистецтва вперше розвивається в умовах практично повної свободи. Знято
будь-які обмеження. В основі твору – алегоричні образи, які допомагають
зрозуміти, хто є хто.
Завдання
Знати зміст твору і вміти його аналізувати!
Комментарии
Отправить комментарий