8 клас – українська література
Тема. В. Дрозд. «Білий кінь Шептало». Алегоричність образу. Життєвий вибір
сучасної людини
Білий
кінь у віруваннях слов’ян
Кінь –
символ енергії й сили, пристрастей та інстинктів, а також вірності й відданості
в праці, в щоденних турботах.
Предковічно, коні були помічниками богів, воїнів і , головне,
хліборобів. Навіть творчі люди мають своїм символом коня Пегаса.
«Осідлати
коня» - означає досягти цілі, здобути кращу долю. Тож кінь – і працьовитий, і
войовничий, і творчий дух. Він, правда, несе на собі частку Божого прокляття:
коли маленький Ісус лежав у яслах, кінь висмикнув з-під немовляти сіно і їв.
Через це коні приречені до ненажерливості: вони, якщо не тягнуть воза чи плуга.
Постійно їдять або пасуться. І не можуть ні наїстися, ні напастися… Кінь наполегливий у праці: коли захоче, все у нього
вдається, особливо в такій справі, яка вимагає багато енергії, великого
напруження всіх його сил. Його талант – невтомна праця. Водночас, у своїй
працелюбності любить незалежність, залюбки виконує будь-яку важку, але приємну
йому роботу. Однак, може «знатуритись»; працювати тільки «з-під батога». Але
все це робить відкрито, нічого не приховуючи, тому він – символ чесності й
працьовитості, має свій характер.
Наші предки
вважали, що червоний кінь уособлює вогонь, вороний – зоряне небо, білий – світ
предків. Має кінь і магічні здібності: якщо спотикається на праву ногу - добра
ознака, на ліву – попередження про невдачу. Це за свою вірність, працьовитість
і витривалість кінь нагороджений причетністю до таїн світу.
Білий же
кінь зустрічається найчастіше в казках та легендах «скарб, який неодноразово
бачили в образі білого коня», «скрізь, де кінь відіграє культову роль, він
завжди білий».
У святковому
ритуалі давніх слов’ян однією з емблем був білий кінь, що біжить по небу. Наші
предки шанували білого коня, якого вважали священним. Він уособлював Світанок.
Досі
зберігся звичай переможця – полководець в’їжджає в місто через тріумфальну арку
на білому коні.
Дайте письмові відповіді на запитання за змістом
-
Чому Шептало не любив бути у гурті?
-
Про що міркував кінь суботнього вечора?
-
Як ставилися інші коні до Шептала?
-
Які думки були у Степана щодо білого
коня?
-
Що можна розповісти про сім’ю Шептала?
-
Чим була воля для коня?
-
Чому втеча стала несподіваною для всіх:
Шептала, Степана, хлопчика?
-
Які неприємні відчуття охопили коня на
волі?
-
Чому Шептало втрачає своє «я»?
-
Коли виявляється твердість характеру
Шептала?
Чому ж образ Шептала алегоричний?
Пригадаймо! Алегорія – це троп, у якому абстрактне поняття яскраво передається за
допомогою конкретного образу (наприклад, у казках Лисиця уособлює хитрість).
Образ коня в цьому творі – це образ сучасної
людини. Автор зображує людину у стані внутрішнього роздвоєння. Підсвідомо вона
хоче бути вільною, не хоче приймати рабську долю, бути «як усі», опирається
«сірій» буденності, але зазнає поразки у цій боротьбі. Людини змирилася зі
звичним станом речей. Так і білий кінь, повертається додому, але навіть і
подумати не зміг, що рідне подвір’я вже зачинене для нього. Проте він вирішив
усе-таки тут залишитися, тому «скільки зміг, просунув голову між двох жердин та
й собі задрімав…»
Творче завдання:
Скласти
інформаційне гроно щодо характеристики образу Шептала.
Комментарии
Отправить комментарий