6 клас – українська література


Тема. Павло Глазовий. Іронічно-пародійна і викривальна спрямованість гумористичних  та сатиричних творів.  «Найважча роль», «Заморські гості», «Похвала»


Павло  Прокопович  Глазовий (1922—2004)
Народився письменник-гуморист 30 серпня 1922 року в селі Новоскелюватка Казанківського району Миколаївської області в родині хлібороба. Сумним і голодним було його дитинство. Єдиним світлим спогадом про ті часи є спілкування з учителем Іваном Гуцалюком, який прищеплював Павлові любов до літератури, вчив писати вірші. Саме він запримітив у хлопчика природний нахил до гумору і познайомив учня з творчістю Остапа Вишні.
Після закінчення середньої школи у 1940 році Глазового забрали служити в армію, а потім — війна. «.в житті не завжди весело, — говорив Павло Прокопович. — Хоча я вважаю себе щасливою людиною. Адже пройшов пекельними дорогами війни і залишився живим (а статистика свідчить, що зі ста вижили троє). На війні не до жартів».
По війні учився у Новомосковській педагогічній школі на Дніпропетровщині, потім у Київському педагогічному інституті, який закінчив у 1950 році.
Впродовж 1950—1961 рр. працював заступником головного редактора журналів «Перець» та «Мистецтво». Тут познайомився з Остапом Вишнею і потоваришував з ним. З 1968 року — член Спілки письменників України.
П. Глазовий видав 19 збірок гуморесок і чимало книжечок для дітей. Зараз його твори друкують в різних виданнях. Актори зі сцени читають його гуморески.
Помер П. П. Глазовий 29 жовтня 2004 року на 83-му році життя.
Як заповіт звучать такі рядки:
Щасливі будьте і здорові,
Живіть у радості й любові,
Нехай від лих і бід усіх
Вас береже здоровий сміх.

Виразне читання гуморески «Найважча роль».
 Вихваля свого синочка
Мати на всі боки:
— У студії при театрі
 Вчиться вже два роки.
Дуже довго муштрували
Хлопця режисери.
Аж тепер він дочекався
Першої прем’єри.
Роль найважчу доручили
Любому синочку:
Він на сцені в третій дії
Викочує бочку!

Тема: вихваляння матір’ю свого синочка за «талант», який він врешті-решт
 виявив «на сцені в третій дії».
Ідея: засудження хвалькуватості, бездушності, невміння на справі довести свої знання, обдарованість.
Основна думка: не маючи здібностей, хисту, ніколи не станеш справжнім професіоналом.

 Виразне читання гуморески «Заморські гості».
Прилетіли на Вкраїну
Гості із Канади.
Мандруючи по столиці,
Зайшли до райради.
Біля входу запитали
Міліціонера:
— Чи потрапити ми можем
На прийом до мера? —
Козирнув сержант бадьоро.
— Голови немає.
Він якраз нові будинки
В Дарниці приймає.
Здивуванням засвітились
Очі у туриста.
— Ваша мова бездоганна
І вимова чиста.
А у нас там, у Канаді,
Галасують знову,
Що у Києві забули
Українську мову.
Козирнув сержант і вдруге.
Не дивуйтесь, — каже.
Розбиратися у людях
Перше діло наше.
Я вгадав, що ви культурні,
Благородні люди,
Бо шпана по-українськи
Розмовлять не буде.

Тема: зображення приїзду гостей з Канади в Україну та їх враження від почутої грамотної української вимови.
Ідея:  возвеличення української мови, яка є свідченням нашої культури, благородності, манери поведінки, етикету та засудження тих, хто її цурається.
Основна думка: мова — духовна скарбниця українця; доки живе мова, доти існує нація; думка гостей-канадців, що українці вже не говорять рідною мовою, не виправдалася.

«Похвала»
 Ахи! — гукнув старий павук,
Уздрівши юну муху.—
Ти так гудеш, що кожен звук,
Як музика для слуху.
За дивну талію твою
І за гарненькі ніжки —
Я все покинув би й пішов
Хоч на край світу пішки.
Ти — як перлина, як топаз,
Ти — як іскрина синя
 А муха — дзись!
І тільки раз! —
Попала в павутиння.
Ну й зрозуміло, що було
І що робилось далі.
Оскільки діло вже дійшло
У байці до моралі,
То я скажу, що не для мух
Слова, звичайно, мовляться,
Бо на солодку похвалу
Не тільки мухи ловляться.

Завдання


Опрацюйте теоретичний матеріал підручника на ст. 250 – 253 та дайте відповіді на запитання (11 питання виконайте письмово).

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога